j DEVELOR | Štvrtá časť porovnania osobnostných typológií
Zavrieť    

    DEVELOR Slovakia s.r.o.
    Krasovského 13
    851 01 Bratislava

    Všetky kontakty
    Kontaktujte nás    
    • Leadership a manažment
    • Postoj a nastavenie mysle
    • Predaj, vyjednávanie a starostlivosť o zákazníka
    • Osobná produktivita a komunikácia
    • Budovanie tímu a spolupráca
    • Diverzita, rovnosť a inklúzia
    • Assesment a diagnostika
    • HR konzulting a koučing
    • Všetky služby
    Individuálna diagnostika

    360-stupňová spätná väzba

    Individuálna diagnostika

    Development centrum

    Individuálna diagnostika

    Assessment centrum

    Organizačná diagnostika

    Happy At Work

    Organizačná diagnostika

    Analýza firemnej siete (CX-Ray)

    Nájdené medzi službami a riešeniami

    • Napíšte prosím aspoň 3 znaky do vyhľadávania.
    Všetky služby

    Nájdené medzi inými zdrojmi

    • Napíšte prosím aspoň 3 znaky do vyhľadávania.
    Prezrite si všetky zdroje

    Toto je záverečný diel diel našej mini série článkov o typológiách. Ak ste ešte nečítali predchádzajúce tri články, odporúčame začať prvým tu.

    Naším cieľom dnes je zosumarizovať jednotlivé osobnostné typológie najmä vizuálne, aby ste videli spoločné prieniky a zároveň odlišnosti na prvý pohľad.

    Keďže v našom portfóliu máme Insights Discovery a Luminu Spark, budeme pri porovnávaní s inými systémami vychádzať primárne z týchto dvoch typológií.

    V predošlých porovnaniach sme vedľa seba postavili Luminu vs Insights Discovery a Insights Discovery vs DiSC (Success Insights), dnes do vizualizácie pridáme aj MBTI (Myers-Briggs) a Hogan HPI.

    Prarodič, rodičia a deti

    Aj pre nás v tíme bolo zaujímavé, zarámcovať si najčastejšie využívané typológie. Spoločne sme vytvorili metaforu: PRARODIČ – RODIČIA – DETI MODERNÝCH TYPOLÓGIÍ

    Ako prarodiča modernej typológie vnímame Junga, na ktorého dielo sa v menšej alebo väčšej miere odvolávajú autori typologických teórií (aka rodičia), ktoré boli historicky vyvinuté neskôr. No a za ich deti považujeme jednotlivé produkty, čiže konkrétne uplatnenie typológií v praxi. Lepšie to vyjadrí obrázok:

    Pre načretie do hlbšej histórie typológie, ktorá začína Hippokratom, odporúčame prečítať si druhý článok z našej minisérie.

    Vizuálne porovnanie s typológiou DiSC

    V druhom a treťom diele nášho porovnania typológií sme vedľa seba postavili kruhy z jednotlivých osobnostných profilov. Ako to však vyzerá, keď ich navzájom prekryjeme?

    Vizuálne porovnanie s MBTI

    Dotazník MBTI vyvinuli dcéra a matka (Myersová a Briggsová). Vyvíjali ho počas 2. svetovej vojny. Cieľom bolo uvedomenie si svojej osobnosti a výsledky mali pomôcť ženám prvýkrát sa zamestnať v priemysle – identifikovať prácu, v ktorej by boli efektívne, cítili sa komfortne a boli by šťastné. Definuje 16 základných typov. Okrem 3 Jungových dimenzií obsahuje navyše parameter judging/ perceiving – (usudzovanie a vnímanie). Typológia MBTI bola vystavená kritike kvôli statickým typom, nízkej spoľahlivosti a validite.

    Vizuálne porovnanie Lumina Spark a Hogan

    Dotazník HPI – Hogan Personality Inventory bol inšpirovaný zákonom o občianskych právach v USA – ktorý zilegálnil diskrimináciu pri výbere zamestnancov. Cieľom bolo vyvinúť test, ktorý nediskriminuje. Ako sme uviedli v našej metaforickej vizualizácii, Hogan je postavený na teórii Veľkých 5. Základný dotazník sa zameriava na 7 primárnych škál a pomáha tiež odhaľovať štylizáciu:

    1. Stabilita
    2. Sebapresadzovanie
    3. Sociabilita
    4. Kooperatívnosť
    5. Systematickosť
    6. Zvedavosť
    7. Učenlivosť

     

    Zhrnutie série porovnávania typológií

    Vráťme sa k otázke, ktorú sme si položili úplne na začiatku: “Existuje jednoznačný víťaz?” Veríme, že táto séria článkov vám pomohla vyformovať si na ňu svoj názor, alebo vás inšpirovala hľadať ďalšie informácie.

    Z nášho pohľadu víťaz je ten, kto typológiu používa v dennodennej praxi, aby tak prispel k rozvíjaniu lepších pracovných aj obchodných vzťahov. Ktorá typológia mu v tom pomôže, závisí od konkrétnych potrieb firmy a cieľovej skupiny. My sa s vami radi porozprávame o tom, aký má prínos Insights Discovery či Lumina Learning. Tieto dve typológie sú z pohľadu praktického využitia a okamžitého prínosu našimi favoritmi.

    Čo nájdete v našom veľkom porovnaní typológií?

    Keďže téma je pomerne obsiahla, pripravili sme sériu mini článkov, v ktorých porovnáme najčastejšie využívané typológie. Otvoríte si ich kliknutím na názov.

    1. Čo osobné typológie spája
    2. Insights Discovery® vs Success Insights®
    3. Insights Discovery® vs Lumina Spark®
    4. Prehľad na jednu stranu – vizualizácia rozdielov najpoužívanejších typológií – tento článok.

    Kde zistiť viac o farebných typológiách?

    Ak sa chcete o farebnej typológii rozprávať živo a interaktívne, pozrite si prehľad plánovaných podujatí. Zvyčajne jedno z nich je venované práve farebnej typológii.

     

    Spracovala: Jana Polláková, konzultantka

    Poraďte si s hybridnou prácou

    Stiahnite si náš e-book plný overených tipov od expertov.
    Zlepšite svoje fungovanie v hybridnom svete.


      Súvisiace články