Ako sa mení úloha vzdelávacích firiem a HR z pohľadu Learning & Development? Aké nároky má táto doba na rozvoj ľudí?
V kríze sa dlhodobejšie strategické rozvojové projekty odsúvajú na neskôr a niektoré sa už nezrealizujú. To však neznamená, že potreba ľudí učiť sa vysporiadať s novou situáciu, zaniká. Práve naopak. Ľudia potrebujú oveľa väčšiu podporu v čase krízy a hľadajú inšpirácie, kde siahnuť po zdrojoch, ktoré im dajú odpovede na nové otázky.
A tak sa dnes viac ako v minulosti Learning & Development manažér potrebuje stať „Kurátorom vzdelávania“.
Kurátor umenia
Kurátor výstavy je nositeľom myšlienky, ktorú chce svojou expozíciu komunikovať účastníkom. Jeho kvalita závisí od toho, ako pozná trh. Potrebuje poznať výnimočných producentov, ktorí produkujú zaujímavú hodnotu. Dobrý kurátor vie vytvoriť výstavu, ktorá má unikátnu myšlienku, stáva sa sprievodcom, ktorý ľuďom pomáha umocniť vlastný zážitok. Nielenže vie nájsť ten správny balans, ako nevnucovať vlastný názor, ale aj inšpirovať k zamysleniu a nechať doznieť zážitok u toho kto ho „konzumuje“.
Kurátor vzdelávania
Niektorí ľudia sú milovníci umenia, čo však z nich ešte kurátorov nerobí. Podobne je tomu aj vo vzdelávaní. Nižšie uvádzame tri možnosti, ako môžete pristupovať k vášmu internému/externému klientovi, keď za vami príde s nejakou požiadavku.
Tvoriteľ
Riešenie môžeme sami vytvoriť, čo by bolo najideálnejšie, no zároveň je to najťažšie. Na to, aby sme napríklad vedeli vytvoriť manuál, ako pracovať z domu, potrebujeme byť experti, ktorí sa roky pohybujú v on-line priestore, poznajú väčšinu najpoužívanejších nástrojov a zažili na vlastnej koži všetky možné chyby a ich dôsledky. Toto im pomohlo poučiť sa a nájsť univerzálny spôsob, ako byť v danej téme efektívny. A potom je už relatívne „ľahké“, dať dokopy myšlienky a odovzdať svoje poznanie cez užitočné rady ostatným.
Zberateľ
Druhý a oveľa častejší spôsob ku ktorému sa utiekame je, že začneme danú tému googliť a zhromažďovať rôzne materiály. Stávame sa zberateľmi. Problém je, že ak nie sme znalí témy, nevieme tak ľahko oddeliť zrno od pliev. Nevieme, či sú dané zdroje dôveryhodné a či ponúkajú skutočne užitočné rady. Nato, aby sme to zistili sa tým potrebujeme opakovane prehrýzť a kriticky posudzovať, čo má hodnotu a čo je len ľúbivý marketing, či menšinový názor človeka.
Kurátor
Kurátor je znalec v odbore. Pozná skutočne dobrých producentov. Vie, kto tvorí svojské originálne diela len pre fajnšmekrov a vie, kto tvorí mainstream pre väčšinového konzumenta/hľadača rozvoja. Pozná, ktorý umelci a ktoré diela dokážu čo najľahšie (alebo ak je treba, najoriginálnejšie) sprostredkovať dôležité myšlienky skupine, podľa ich aktuálnych potrieb. Dobrý kurátor vie zostaviť expozíciu, ktorá má svoju hodnotu. Poteší (zahreje srdce), inšpiruje k zamysleniu a v ideálnom prípade, aj podnieti niečo u konzumenta v jeho živote zmeniť.
HR ako kurátor vzdelávania
Keď HR v roli kurátora dostane požiadavku na konkrétnu rozvojovú tému, potrebuje si sadnúť a načrtnúť, čo by do svojho programu zahrnul. Potrebuje identifikovať potreby cieľovej skupiny. Zistiť, čo už daná cieľovka vie a čo by im najviac bolo v danom čase užitočné. Môže ísť o izolovaný 2-denný tréning a môže ísť o sériu rôznych krokov, zahrňujúcu aj individuálne konzultácie či koučing, alebo aj prvky „action learning (účastníci sa učia tému prostredníctvom reálneho projektu).
Aby sme si to vedeli lepšie predstaviť, uvádzame na porovnanie príklad zostavenia programu klasickým a novým spôsobom.
Prečo sa HR potrebuje stať kurátormi učenia?
To, čo nám nová doba krízy a nutnosť vzdelávať viac cez on-line svet prináša, je potreba zostaviť program cez viaceré on-line elementy a maximálne podporovať samostatné riadenie sa účastníkov pri učení.
HR potrebuje rýchlo reagovať na meniace sa podmienky a požiadavky organizácie a zamestnancov. Potrebuje tiež oveľa viac podporovať samovzdelávanie cez zasielanie zaujímavých zdrojov na čítanie/pozeranie videí. V neposlednom rade bude aj tlak na skrátenie vzdelávacích rozpočtov, ktorý zaručenie príde. A spolu s ním aj oveľa väčší dôraz na kvalitu toho, čo HR produkuje, od koho rozvoj nakupuje a s akým dopadom.
Autorka: Martina Georgievová, senior trénerka a konzultantka
Poraďte si s hybridnou prácou
Stiahnite si náš e-book plný overených tipov od expertov.
Zlepšite svoje fungovanie v hybridnom svete.