j DEVELOR | Budúcnosť manažmentu je teal
Zavrieť    

    DEVELOR Slovakia s.r.o.
    Krasovského 13
    851 01 Bratislava

    Všetky kontakty
    Kontaktujte nás    
    • Leadership a manažment
    • Postoj a nastavenie mysle
    • Predaj, vyjednávanie a starostlivosť o zákazníka
    • Osobná produktivita a komunikácia
    • Budovanie tímu a spolupráca
    • Diverzita, rovnosť a inklúzia
    • Assesment a diagnostika
    • HR konzulting a koučing
    • Všetky služby
    Individuálna diagnostika

    360-stupňová spätná väzba

    Individuálna diagnostika

    Development centrum

    Individuálna diagnostika

    Assessment centrum

    Organizačná diagnostika

    Happy At Work

    Organizačná diagnostika

    Analýza firemnej siete (CX-Ray)

    Nájdené medzi službami a riešeniami

    • Napíšte prosím aspoň 3 znaky do vyhľadávania.
    Všetky služby

    Nájdené medzi inými zdrojmi

    • Napíšte prosím aspoň 3 znaky do vyhľadávania.
    Prezrite si všetky zdroje

    Mnoho ľudí tuší, že spôsob, akým sú dnes riadené spoločnosti siaha k svojim limitom. V každom ďalšom prieskume zamestnanci jasne naznačujú, že firmy sú miestom obáv a driny a postrádajú vášeň či hlbší zmysel. Môže byť toto rozčarovanie znamením, že civilizácia už dožíva svoj aktuálny model a je pripravená na ďalší?

    V dnešnej rýchlo sa meniacej, vedomostnej ekonomike sa koncept statického manažmentu zhora-nadol ukázal ako neefektívny. Mrhá talentom, kreativitou a energiou väčšiny zamestnancov.

    Evolučné stupne ľudskej spolupráce

    Vývoj zdola nahor od červenej smerom k teal.

    Farba Popis Metafora Zlomové body Príklady
    TEAL Samostatné riadiace sa jednotky nahrádzajú hierarchickú pyramídu. Organizácie sú živými celkami, ktoré sa orientujú na realizáciu svojho potenciálu.

    Sú poháňané vyšším zmyslom a nie egom.

    Žijúci organizmus Samostatné riadenie

    Celistvosť

    Princíp evolúcie

    Spoločnosti ako Buurtzorg, Patagonia,  Morning Star
    ZELENÁ Zameranie sa na kultúru a empowerment s cieľom podporiť motiváciu zamestnancov. Akcionárov nahrádzajú partneri.

    V popredí je wellbening, hodnoty, faktor šťastia.

    Rodina Empowerment

    Partnerský model

     

    Southwest Airlines, Greenpeace, Word Wide Fund
    ORANŽOVÁ Cieľom je poraziť konkurenciu, dosiahnuť zisk a rast. MbO (manažment na základe cieľov), riadenie a kontrola nad „ČO“, sloboda v rámci „AKO“.

    Závislosť na neustálom ekonomickom raste.

    Stroj

    Inovácie

    Zodpovednosť

    Meritokracia

    Nadnárodné spoločnosti (Coca-Cola, Procter & Gamble)

    Investičné banky (JP Morgan)

    ŽLTÁ Veľmi formálne role v hierarchickej pyramíde.

    Riadenie a kontrola zhora nadol. Budúcnosť je opakovaním minulosti.

    Armáda Formálne role (stabilné a odstupňované hierarchie)

    Stále, opakovane aplikovateľné procesy

    Dlhodobá perspektíva

    Katolícka cirkev

    Armáda

    Väčšina vládnych organizácií

    Polícia

    ČERVENÁ Kontinuálny výkon moci cez osobu šéfa na udržania vojakov v línii. Veľmi reaktívny, krátkodobé zameranie. Prosperuje v chaotickom prostredí. Vlčia svorka Veliaca autorita

    Delenie práce

    Organizovaný zločin

    Pouličné gangy

    Kmeňová domobrana

    Čo charakterizuje evolučné stupne spolupráce

    Oranžový stupeň spolupráce

    Prechod k oranžovej spoločnosti sa udial vďaka trom významným manažérskym konceptom, ktoré nám priniesol moderný korporát.

    Prvým je inovácia, ktorá priniesla nové oddelenia ako R&D (výskum a vývoj), produktový manažment, marketing, a tiež projektové tímy.

    Druhým bola zodpovednosť, ktorá lídrom umožnila alternatívu v riadení ľudí: dať im ciele, ktoré majú dosiahnuť a zároveň im dať slobodu v tom, ako ich dosiahnu.  Tento tzv. manažment podľa cieľov (management by objectives) viedol k vytvoreniu moderných praktík HR, rozpočtom, KPI, ročným hodnoteniam, bonusovým systémom a vlastneniu akcií.

    Tretí koncept je meritokracia, idea, kedy každý môže vyrásť na akúkoľvek pozíciu na základe svojej kvalifikácie či zručností.

    Cieľom oranžových spoločností je ísť vpred, uspieť spôsobom, ktorý je sociálne akceptovaný a čo najlepšie hrať s rozdanými kartami. Väčšina veľkých spoločností dnes funguje na základe oranžových manažérskych praktík.

    Dve storočia dozadu až donedávna sme takto vygenerovali nepredstaviteľnú úroveň prosperity, predĺžili trvanie ľudského života, radikálne znížili hlad a mor v industrializovanom svete. S rastúcou dominanciou oranžovej paradigmy sme však tiež podporovali krátkodobé myslenie, korporátnu nenásytnosť, nadmernú konzumáciu, bezhraničné vykorisťovanie zdrojov a ekosystémov planéty.

    Ako vyzerá zelená organizácia?

    Zelený vývojový stupeň vyzdvihuje rolu spolupráce nad súťaživosť a snaží sa o rovnocennosť, solidárnosť a toleranciu. Zelené organizácie považujú sociálnu zodpovednosť za základ svojej misie. Zelení lídri podporujú mäkké aspekty biznisu ako investovanie do organizačnej kultúry a hodnôt, koučingu, mentoringu a tímovej spolupráce (povyšujú ju nad tvrdé aspekty ako stratégia a rozpočet, ktoré sú cenené v oranžovej kultúre).

    Najvyšší stupeň spolupráce je „teal“

    Farbou ďalšieho stupňa je teal. Prichádza s ďalšími zaujímavými zlomovými bodmi.

    Seba-manažment. Organizácie Teal fungujú efektívne, dokonca aj vo veľkom meradle, so systémom založeným na rovnocenných vzťahoch kolegov. Nastavujú štruktúry a opatrenia, ktoré ľuďom ponechávajú vysokú autonómiu v ich poli pôsobnosti a sú zodpovední za koordináciu s ostatnými.

    Celistvosť. Umožňujú ľuďom prejaviť sa vo svojej vnútornej celistvosti. Vytvárajú prostredie, v ktorom sa ľudia môžu naplno prejaviť, priniesť množstvo energie, vášeň a kreativitu.

    Princíp evolúcie. Ich stratégia je založená na tom, čo vnímajú, že od nich očakáva svet.

    Na organizáciu typu TEAL zakladatelia a lídri nahliadajú ako na živý organizmus, s vlastnou energiou, zmyslom pre smerovanie a volaním niečo svetu dokázať. Nevynucujú si smerovanie, snažia sa načúvať prirodzenému volaniu, kam má spoločnosť ísť. Žiadna z autorom skúmaných organizácií typu Teal nemá dokument so stratégiou. Cvičenia na formuláciu stratégie sú stratené v nenávratne a s nimi aj väčšina polročných plánov, ročných rozpočtov, kaskádovaných KPI a individuálnych cieľov. Miesto toho, aby sa snažili určovať a kontrolovať, snažia sa vnímať a reagovať.

    Organizácie všetkých farebných spektier koexistujú aj dnes, v každom väčšom meste. Pozrite sa okolo seba, ako spoločnosti fungujú – na ich štruktúru, štýl líderšipu alebo akýkoľvek proces riadenia – a rýchlo tak môžete odhadnúť dominantnú farebnú paradigmu.

    Podľa článku Frederica Lalouxa spracovala Jana Polláková

    Ikony nakreslila Petra Valašík-Lutterová

    Poraďte si s hybridnou prácou

    Stiahnite si náš e-book plný overených tipov od expertov.
    Zlepšite svoje fungovanie v hybridnom svete.


      Súvisiace články