9 krokov k presvedčivej prezentácii

Na dobrú prezentáciu nepotrebujete nič len seba a niekoľko obsahových elementov.

Obrovské množstvo ľudí rieši otázku, ako počas svojej prezentácie ľudí primäť k tomu, aby spravili to, čo od nich chcú. Hľadajú nové nástroje, pomôcky, netradičné miesta.

Pravda je taká, že prezentácia, ktorá presvedčí, alebo aspoň prinúti poslucháčov sa nad témou vážne zamyslieť, nevyhnutne nepotrebuje nič, okrem vás. Ak ste tam vy a použijete dôležité prvky presvedčivej prezentácie, urobíte viac, než akýkoľvek nový nástroj na prezentovanie.

Spravte efektný háčik

Určite pozeráte YouTube videá, aspoň občas. Iste viete, že ak v prvých sekundách nedostanete niečo, čo vás naozaj upúta, video opustíte. Háčik nemusí byť žiadna vymyslená bombastická poviedka. Len niečo, čo v ľuďoch vyvolá pocit “Fakt? To som nevedel. Povedz mi o tom viac.”

Ja som napríklad na poslednej prezentácii, keď som sa snažila o motivovanie mojich kolegov k pohybu použila štatistiku WHO: Na následky fajčenia umiera ročne 6 miliónov ľudí. Viete koľko ich zomrie následkom sedavého štýlu života? 5 miliónov!

Po háčiku sľub

Ľudia sú vždy do istej miery egoisti a chcú z vašej prezentácie niečo pre seba. Povedzte im teda, čo dostanú. Dáte im tipy a triky? Poviete im, ako ušetriť? Vysvetlíte im, ako skrátiť dobu spracovania konkrétneho reportu o polovicu? Dajte im sľub toho, čo získajú.

Dajte im mapu, nech sa nestratia

Ľudia radi vedia, kde sú a na čom sú. A tak je to aj pri prezentácii. Ak stratenosť nie je pocit, ktorý v nich chcete vyvolať, tak im dajte mapu. Vysvetlite im veľké bloky, ktoré máte pripravené a veďte ich nimi. Toto ľudia často podceňujú, obzvlášť v kratších formátoch. Uvedomte si ale, že, ak ľuďom na začiatku poviete obsah, potom im ho poviete do detailu a potom to zhrniete, počujú vaše kľúčové myšlienky trikrát!

Problém – riešenie – váš návrh

Táto sekvencia je taktická a veľmi dobre využiteľná vo všetkých druhoch prezentácií, ale obzvlášť v tých, kedy chcete predať – či už je to tovar, služba, vy sami, alebo “len” myšlienka.

Postavte pred vaše publikum problém, ktorý majú: Máme vysokú fluktuáciu zamestnancov (dodajte k tomu, prečo je to problém, nechajte ich “vykúpať sa” v tom probléme a jeho dopadoch).

Ukážte im, že riešenia existujú, ukážte im svetlo na konci tunela: Napríklad v tejto firme to riešia cez zlepšenie manažérskeho dialógu so zamestnancami a dosiahli za takýto a takýto čas toto a toto …

A nakoniec, ponúknite im vaše riešenie, váš prístup, návrh: Pripravila som program zameraný na našich manažérov. Cieľom je, aby dokázali lepšie držať krok s tým, čo sa deje s ich ľuďmi v tíme a zároveň boli schopní rýchlo a efektne reagovať na možné problémy a riziká odchodu. Bude to vyzerať takto…

Zopakuj to!

Znie to ako klišé, ale musím to povedať: Opakovanie je matka múdrosti. Takže samozrejme, po tom, čo ste svojich hladných poslucháčov nasýtili a dali im hlavný chod v podobe “problém – riešenie – návrh”, dorazte ich dezertom. Povedzte im ešte raz, čo sa s nimi stalo, čo ste im povedali. Bude to tretíkrát, čo to počujú (mapa, stred, teraz) a samozrejme, pútavým spôsobom.

Môžete povedať niečo o sebe

Pokiaľ vaším cieľom je do istej miery presvedčiť aj o tom, že vy ako osoba, alebo tím, či firma, ste tí najvhodnejší, dodajte v čom ste iní. Prečo práve vy ste tí správni na riešenie ich problému, a prečo práve spôsobom, ktorý ste im navrhli.

Pokiaľ vaše odlíšenie sa nie je kľúčové, nechajte to.

Ešte nie je koniec!

Ak by ste v tomto momente skončili, celú prezentáciu ste vyhodili von oknom! To, že ľudia vedia a pochopili váš obsah je ani nie polovica vášho cieľa. Váš cieľ predsa bol PRESVEDČIŤ ICH, či minimálne OSLOVIŤ natoľko, aby sa nad danou vecou VÁŽNE ZAMYSLELI.

Posledný krok – povedzte im, čo od nich chcete. Ak je to stretnutie, akcia, rozhodnutie, rada, čokoľvek, požiadajte o to.

 

Poďte do toho a skúste nabudúce použiť týchto 9 krokov pri príprave vašej prezentácie.

Stiahnite si tento ťaháčik, ktorý moji kolegovia pripravili.

Pokiaľ chcete dostávať viac rád, tipov a trikov, noviniek a trendov v oblasti soft-skills rozvoja, prihláste sa na náš newsletter “DEVELOR Learning Club” prípadne, ak sa zaujímate o manažment a rozvoj ľudských zdrojov, tréningy a merateľné projekty s dopadom, bude sa vám hodiť “DEVELOR Human Capital Newsletter

ČLÁNOK PRE VÁS PRIPRAVILI: Marek Lutz, konzultant / Kinga Novotná, tréner a konzultant