fbpx

7 tipov, ako zvládnuť ďalší deň na home-office

Testované DEVELORom!

 

Zovšadiaľ sa na nás valia informácie, ako sa zodpovedne správať ohľadom nášho zdravia a zdravia ostatných. O tom, ako zvládať výzvy HOME OFFICE, sa však veľa nehovorí…

 

 

Ako vnímame home-office (prácu z domu)?

Dovoľte mi použiť metaforu Denníka nádejného Kysučana v podaní pána Krausa:

 

 

Home-office dlhodobo

V prvých dňoch to môže byť relatívne fajn vec. Nie všetci, ktorí v tomto režime momentálne fungujú, však majú s prácou z domu skúsenosti. Najmä, ak nevieme ani predvídať, kedy sa vrátime do „normálu“.

Mnohí si home-office predstavujú ako zábavnejšiu variantu bežného pracovného dňa: vstaneme, kedy chceme, veci urobíme, kedy chceme a celé to v pohode zvládneme v pyžame.

Popritom sa stihne ešte kopec vecí v domácnosti, ktoré sme doposiaľ nestíhali a možno do toho prepašujeme aj kus zábavy.

Ak ste zatiaľ ste fungovali podobne, je čas urobiť malé úpravy, skôr ako to bude mať neželané následky.

Ako sa v tom neutopiť  – 7 tipov ako pracovať z domu

1. Neostávajte v pyžame

Pyžamo je určené na spanie. Ak v ňom ostanete celý deň, váš mozog sa nastaví na relax a vaša efektivita bude klesajúcu tendenciu. Samozrejme, ani druhý extrém nebude veľmi funkčný. Nie je veľmi zábavné ani pohodlné, sedieť doma celý deň za počítačom v saku a kravate. Ak však máte virtuálne pracovné stretnutie s klientom, na hodinku to zvládnete aj v kostýme či s košeľou.

2. Vytvorte si „pracovný kútik“

Podobne ako pri predchádzajúcom bode, naše nastavenie mysle je ovplyvnené prostredím. Ak pracujete pri zapnutej televízii, z postele, či z krásnej terasy, vaša myseľ bude rozptyľovaná a sťaží vám sústrediť sa na prácu. Samozrejme pre tých, ktorí pracujú spolu s celou rodinkou, bude ťažšie vyhradiť si nerušené pracovné miesto. V každom prípade sa o to pokúste.

3. Vyhraďte si čas a vstúpte do role, ktorú zrovna plníte

Často sa ocitáte vo viacnásobnej roli (zamestnanec, matka/otec, učiteľ, kuchár …). Ak musíte o 10 hodine odovzdať prácu, tak sa pred 10 venujte práci a učenie sa s deťmi si v ten deň naplánujte až potom. Deti ocenia stanovený rozvrh – v škole ho majú tiež.

4. Nastavte si ciele a rutiny, naplánujte úlohy

A dodržte ich! Inak to nepôjde. Sú dva typy ľudí: jedni ktorí pracujú príliš veľa (s rizikom vyhorenia) a druhí, ktorí pracujú málo (najčastejší dôvod je prokrastinácia). Plánovanie úloh či rutiny pracovného dňa pomáhajú v tom, aby ste neskĺzli do jedného, alebo druhého extrému.

Rutina pravidelného času vstávania, zaspávania a organizácie dňa výrazne pomáha byť dlhodobo efektívnym a zdravším nielen na home-office.

 

5. Komunikujte, pozrite sa na veci z nadhľadu a rešpektujte sa navzájom

Nezabudnite na efektívne zdieľanie vecí s kolegami. Môžu v tom tímu pomôcť manažéri, no tím musí spolupracovať.

  • Ranný huddle (virtuálna porada) môže byť skvelým začiatkom dňa, alebo ho môže úplne zruinovať. My si pri rannej káve povieme, komu sa čo včera podarilo a čomu sa dnes bude venovať. Mnohokrát pritom aj dobre zabavíme a nastavíme sa na výzvy dňa. Všetko v stanovenom časovom limite a podľa dohodnutého postupu.
  • E-maily – píšte ich ešte efektívnejšie ako doteraz. Nikto nečíta všetky maily a má to viacero dôvodov. (TO, CC, BCC – určujú, kto sa má mailom naozaj zaoberať, komu ho posielate len informatívne a pod.). ASAP pre jedného znamená As Soon As Possible, pre druhého August, September, Alebo Potom…)

  • Telefonáty – premyslite si čo, kedy, komu, nech nevoláte každú chvíľu a v nevhodný čas. Ak sa dá, riešte vybrané veci cez telekonferenciu, cez web a hlavne, zapnite si pri tom kamery, zlepší to komunikáciu (zapínate tým ďalší komunikačný kanál). Budete tiež mať pocit väčšej spoločenskej interakcie.
  • Komunikácia vo všeobecnosti – hovorte k ľuďom ich jazykom, ich štýlom, správajte sa k nim tak, ako by to chceli oni, nie ako to chcete vy.
  • Spätná väzba – ak si nie ste istí, či veci robíte tak ako sa očakáva, aktívne si pýtajte spätnú väzbu. Ak vidíte, že niektorý kolega/kolegyňa potrebuje pomôcť, spätnú väzbu poskytnite vy – je to dar, pomôže vám byť ešte lepšími.

6. Nielen prácou je človek živý

Do svojho dňa zaraďte aj veci, ktoré sa netýkajú priamo vašej práce, je to fajn psychohygiena. Naučte sa a vyskúšajte si niečo nové, prečítajte si niečo, čo vás zaujíma, pozrite si s rodinou nejaký film, zahrajte sa spoločenskú hru, urobte niečo dobré pre iných …

7. Učte sa a rozvíjajte svoje zručnosti aj na home-office

Keby ste potrebovali svoju pozornosť obrátiť aj inde – na rozvoj vašich zručností, pokojne sa na nás obráťte s vašimi otázkami. Možno ich práve riešime na otvorenom virtuálnom tréningu, webinári, či vieme pomôcť aj osobným virtuálnym koučingom alebo poradou.

Prihláste sa do newslettra dole a určite dostanete ďalšie tipy, ako zvládať prácu doma či iné.

 

 

Autorka: Kinga Novotná, konzultantka