fbpx

Plánujeme profesionálne prezentácie

HU AttilaNie je to tak dávno, čo som zostal počas prípravy na prezentáciu s jedným top manažérom šokovaný, pretože plánoval použiť power pointový snímok s textom, ktorý obsahoval 1600 znakov. Musím povedať, že skoro prekonal svetový rekord. Problém je v tom, že snímka už v skutočnosti nebola snímkou ale skôr dokumentom. Na porovnanie, báseň od Roberta Frosta s názvom Čakanie obsahuje 204 slov a spolu s medzerami má 1086 znakov. Kto by rozmýšľal o tom, že ju premietne na jednej snímke?

Bez mihnutia oka však našim kolegom prezentujeme oveľa dlhšie zoznamy a tabuľky s extrémne malými písmenami.  Programujeme tak naše publikum na to, aby čítali dáta a nudili sa pri tom, miesto toho, aby venovali pozornosť našej prezentácii.

Snímka, ktorá má viac ako 50 slov, je podľa experta na komunikáciu Garra Reynoldsa SLIDUMENT. Slovo SLIDUMENT predstavuje zlúčenie slov SLIDE (snímka) + DOKUMENT a znamená, že snímka vyzerá skôr ako dokument.

Mnoho manažérov hľadá dokonca aj na snímke pomer cena/hodnota a nazdávajú sa, že snímky sa okrem iného merajú v cm2 a musia sa využiť do posledného miestečka. Dobrá prezentácia nezávisí od počtu snímkov, ale skôr od dĺžky trvania vplyvu prezentujúceho na publikumMilý čitateľ, možno si spomenieš, že aj ty si žiadal kolegov, aby napáskovali svoj odkaz na určitý počet “snímkov”.

Položili preto sme menovanému manažérovi túto otázku: chceli by ste, aby publikum venovalo pozornosť vám alebo čítalo informácie na premietaných snímkach? Vybral si prvú možnosť. Na základe toho sme spolu zmenili otváraciu snímku a neskôr aj celú prezentáciu.

Vo svete prezentácií, dokonca aj pri obchodných prezentáciách, ktoré sú sprevádzané premietanými snímkami, žijeme časom úžasných technických inovácií a máme k dispozícii výborné nástroje. Tieto nástroje sú však zároveň aj našou najväčšou pascou.

Ani tie najzaujímavejšie technické vychytávky nie sú schopné samé o sebe o niečom ľudí presvedčiť. V centre prezentácie musí byť prezentujúci a jeho príbeh. Je dôležité, aby bola prezentácia vystavaná logicky a jednotlivé body mali oporu v argumentoch, ale nemusí to byť dostačujúce na to, aby sme ľudí presvedčili. Ak chce prezentujúci predať svoju myšlienku, je nevyhnutné, aby zasiahol emócie publika. Cesta k zmene vedie cez emócie. Výborní rečníci komunikujú jednoduché myšlienky a majú vášeň. Publikum tak cíti dôležitosť myšlienky a presvedčí ich to o tom, že majú konať. Toto je presne ten dopad, ktorý chceme mať, podnietiť našich partnerov, aby konali. Aby kúpili naše myšlienky, služby alebo produkt. Preto je každá prezentácia zároveň aj predajnou situáciou.

Najdôležitejšou úlohou prezentujúceho je zistiť, čo chce vlastne predať. Akú zmenu chce u publika dosiahnuť? Čo je potrebné na dosiahnutie tejto zmeny?

Ešte kým zapneme počítač, potrebujeme sa nad tým všetkým zamyslieť. Technická stránka práce môže nasledovať, až keď sme si premysleli cieľ a myšlienky prezentácie.  Je potrebné využiť technické nástroje na podporu nášho odkazu, ale nedovoliť pritom, aby nástroj použil nás…. Keď si zaznamenáme cieľ a hlavné myšlienky vopred, pomôže nám to pri príprave vizuálnych pomôcok a samotnej prezentácie.

Okrem hlavných bodov je dobré pripraviť si prezentáciu tak, aby bola interaktívna. Typickou chybou napríklad je, že prezentujúci sa pripravuje na to, čo je dôležité povedať pre neho, ale ani sa nezamyslí nad tým, čo by asi tak chcelo počuť publikum. Buduje tak medzi sebou a obecenstvom neviditeľnú stenu. Profesionál sa snaží nastoliť kontakt s publikom hneď v úvode a aktívne ho zapájať do svojej prezentácie. Nebojí sa tiež žiadnych otázok, lebo je dobre pripravený.

Attila Baranyai, Chief Learning Officer @ Develor International