Aplikácia systému MbO do praxe
Základné informácie/problém zákazníka
Naším klientom v projekte aplikácie systému MbO do praxe bola špecializovaná finančná inštitúcia zameraná na podporu bývania formou sporenia. Develor do procesu vstúpil v tzv. „nultom“ roku hodnotenia zamestnancov. V tejto fáze mala spoločnosť nastavený systém kaskádovania firemných cieľov smerom nadol – na tímové a individuálne ciele. Ciele v tomto roku boli pokusne nastavené finančnou inštitúciou. Spoločnosť funkčnosť systému skúšala vlastnými silami – prebehlo polročné priebežné hodnotenie plnenia cieľov zamestnancov.
Najnáročnejšími výzvami spoločnosti boli celková akceptácia systému MbO a správne nastavovanie tímových a individuálnych cieľov zamestnancov. Ciele mali byť správne kaskádované, aby bolo jasné prepojenie medzi firemnými, tímovými a individuálnymi cieľmi a aby individuálne neboli len kópiou pracovných náplní jednotlivcov. Ciele mali byť reálne splniteľné, merateľné a objektívne hodnotiteľné.
Projekt
V rámci dizajnu rozvojového programu sme sa oboznámili so systémom MbO a jeho metodikou, ktoré pre klienta vypracovala iná konzultačná spoločnosť. Následne sme usporiadali workshop s manažérmi k identifikácii konkrétnych rozvojových potrieb. Workshopu sa zúčastnili riaditelia úsekov a samostatní vedúci, ktorí takto mali príležitosť prezentovať svoje rozvojové potreby a očakávania od rozvojového programu.
Workshop bol zameraný na históriu zavedenia systému MbO v spoločnosti a aktuálne postoje, vedomosti a zručnosti vzťahujúce sa na túto oblasť. Z workshopu jednoznačne vyplynulo, že primárny problém manažérov je v ich postoji k MbO systému a stotožnení sa s ním.
K dosiahnutiu stanovených cieľov bolo nevyhnutné rozvíjať vedomosti a zručnosti manažérov v oblasti nastavovania, monitorovania a hodnotenia individuálnych a tímových cieľov a zároveň vyzdvihnúť výhody, ktoré im systém MbO dáva a naučiť ich so systémom čo najefektívnejšie pracovať.
Trvanie projektu: 10 mesiacov.
Cieľová skupina: 50 riadiacich zamestnancov
Cieľ
Ciele projektu, v zmysle vykonaných analýz:
- po ukončení rozvojovej intervencie budú manažéri schopní v nastávajúcom hodnotiacom období nastaviť tímové a individuálne ciele zamestnancov v súlade s firemnými cieľmi a v požadovanej kvalite
- po ukončení rozvojovej intervencie bude nadpolovičná časť manažérov pozitívne nastavená k systému MbO, len malé percento bude neutrálnych a žiadny manažér nebude mať otvorene negatívny postoj
Riešenie
Prvá časť rozvojového programu bola zameraná na nastavovanie tímových a individuálnych cieľov zamestnancov, v súlade s firemnými MbO cieľmi na nastávajúce hodnotiace obdobie.
Formy realizácie:
Nastavovanie tímových cieľov pomocou MbO – formou tréningov
Nastavenie individuálnych cieľov – formou workhopov: predstavenie tímových cieľov, vzájomné vyladenie a odobrenie
Druhá časť rozvojového programu bola zameraná na hodnotenie výkonu a napĺňanie stanovených cieľov zamestnancami v uplynulom hodnotiacom období a na vedenie individuálneho hodnotiaceho pohovoru so zamestnancom.
Vedenie hodnotiaceho rozhovoru – formou tréningov
Meranie dopadu a vyhodnotenie rozvojovej intervencie
prebehlo formou dvoch on-line prieskumov.
V prvom prieskume pre manažérov sme zisťovali účinnosť a efektivitu realizovaných tréningov – nakoľko boli manažéri pripravení na prácu so systémom MbO.
Prieskum sme realizovali vo forme on-line dotazníkov, zúčastnilo sa ho 86% manažérov. Celkové aktuálne nastavenie voči MbO bolo po rozvojových aktivitách u 63% respondentov pozitívne a u 37% neutrálne, žiadny z účastníkov prieskumu nehodnotil nastavenie ako negatívne, čím bol splnený náš cieľ.
Vybrané fakty z prieskumu:
- Z celkového počtu zúčastnených sa všetci vyjadrili, že zrealizovali MbO hodnotenie.
- Takmer 80% sa vyjadrilo, že na základe tréningu boli pripravení vynikajúco alebo veľmi dobre na zvládnutie vedenia hodnotiaceho rozhovoru.
- Žiadny manažér sa nevyjadril, že by ho rozvojové aktivity pripravili nedostatočne.
- Vyše 90 % respondentov sa vyjadrilo, že dokázali komplexne zhodnotiť výkon podriadeného.
- Za najväčší problém manažéri označili nastaviť merateľné ciele a mať presne nastavené štandardy, voči ktorým by mohli porovnávať výkon podriadeného.
- Za najväčší prínos tréningu manažéri považovali pomoc v správnom vedení hodnotiaceho rozhovoru, ktorý by mal motivačný dopad na hodnotených.
Druhého prieskumu sa zúčastnili všetci zamestnanci, ktorým ich nadriadení stanovovali a následne vyhodnocovali individuálne ciele. V prieskume sme primárne zisťovali aktuálny stav priebehu hodnotiacich pohovorov. Aj vďaka výpovediam zamestnancov sme mali presnejší obraz o tom, v akom duchu rozhovory prebiehali, ako boli vnímané zamestnancami spoločnosti a v čom videli ich prínos, prípadne nevýhody.
Aj z tohto prieskumu vyplynulo, že viac ako 70% respondentov považovalo hodnotiaci pohovor za prínosný a motivačný.
Vybrané fakty z prieskumu:
Prieskumu sa zúčastnilo 111 zamestnancov, z ktorých 98% absolvovalo hodnotiaci pohovor s nadriadeným.
- pre 71% respondentov bol hodnotiaci rozhovor prínosný a motivačný
- takmer 89% sa vyjadrilo, že nadriadený poskytol konkrétne a jasne formulované hodnotenie ich výkonu, ilustrované na konkrétnych situáciách
- 85% zúčastnených označilo stanovené ciele za jasné, reálne a objektívne hodnotiteľné
- viac ako 90% zúčastnených sa so stanovenými úlohami stotožnilo a chce ich splniť
Témy
Prípadové štúdiePoraďte si s hybridnou prácou
Stiahnite si náš e-book plný overených tipov od expertov.
Zlepšite svoje fungovanie v hybridnom svete.