j DEVELOR | Empatia ako nástroj manažéra
Zavrieť    

    DEVELOR Slovakia s.r.o.
    Krasovského 13
    851 01 Bratislava

    Všetky kontakty
    Kontaktujte nás    
    • Leadership a manažment
    • Postoj a nastavenie mysle
    • Predaj, vyjednávanie a starostlivosť o zákazníka
    • Osobná produktivita a komunikácia
    • Budovanie tímu a spolupráca
    • Diverzita, rovnosť a inklúzia
    • Assesment a diagnostika
    • HR konzulting a koučing
    • Všetky služby
    Individuálna diagnostika

    360-stupňová spätná väzba

    Individuálna diagnostika

    Development centrum

    Individuálna diagnostika

    Assessment centrum

    Organizačná diagnostika

    Happy At Work

    Organizačná diagnostika

    Analýza firemnej siete (CX-Ray)

    Nájdené medzi službami a riešeniami

    • Napíšte prosím aspoň 3 znaky do vyhľadávania.
    Všetky služby

    Nájdené medzi inými zdrojmi

    • Napíšte prosím aspoň 3 znaky do vyhľadávania.
    Prezrite si všetky zdroje

    Potrebuje manažér EMPATIU? Kde táto potreba vznikla?

     

    Dnešný svet sa mení a mení sa aj spôsob našej práce. Leadership vždy odráža dobu a mení sa spolu s ňou. Jednou zo základných zmien je, kto je nositeľom vzťahu medzi zamestnancom a zamestnávateľom. V období pred covidom boli spoločné kancelárie firiem priestorom, prostredníctvom ktorého sa budovala príslušnosť k firme. Kolegovia, ktorých sme tam stretávali, nás dokázali ovplyvniť, prinútiť nás zamyslieť sa nad vecami, ktoré sme si predtým nevšimli. Boli sme v kontakte s manažérmi z iných oddelení, prostredníctvom ktorých sme si vytvárali názor na firmu, mohli sme efektívnejšie spolupracovať, inovovať.

    V súčasnosti je vzťah „manažér – zamestnanec“ kľúčovým vzťahom, prostredníctvom ktorého si zamestnanec vytvára vzťah aj k spoločnosti. Keďže pracujeme viac z domu alebo v teréne a trávime menej času v spoločných priestoroch, je to často práve kvalita vzťahu medzi manažérom a zamestnancom, čo vytvára podmienky pre angažovanosť a dobrý výkon a udržiava zamestnanca prepojeného s väčším celkom.

    Ak tento vzťah nefunguje, má to vplyv nielen na výkon, ale aj na motiváciu a ochotu pracovníka skutočne sa zapojiť do spoločnosti a vidieť celý kontext svojej práce, a nie iba čiastkové, izolované úlohy, ktoré plní.

    Na dobrý vzťah potrebujete empatiu. Nielen schopnosť súcitiť s ľuďmi a intelektuálne pochopiť, čo pravdepodobne prežívajú a potrebujú. Musíte sa aj vedieť emočne vcítiť do druhých ľudí a cítiť, po čom túžia a čoho sa obávajú a vedieť to dobre odzrkadliť, aby sa cítili videní a vypočutí a aby sa vybudovala dôvera.

    Čo teda myslíme pod pojmom empatia?

     

    Empatia je schopnosť chápať a vnímať emócie, pocity a perspektívy iných ľudí. Atribúty empatie sú charakteristiky alebo vlastnosti, ktoré opisujú túto schopnosť a umožňujú nám lepšie pochopiť, čo empatia zahŕňa.

    Neilsen Norman Group opisuje tieto 4 atribúty empatie:

     

    • Prijímanie perspektívy: Schopnosť vidieť veci z pohľadu inej osoby. Empatický človek sa snaží pochopiť, ako by sa cítil, čo by si myslel a ako by vnímal konkrétnu situáciu z pohľadu druhej osoby. Táto schopnosť umožňuje lepšie pochopiť, prečo druhá osoba reaguje tak, ako reaguje.
    • Pochopenie emócií druhého človeka: Empatia zahŕňa schopnosť účinne vyjadriť pochopenie emócií druhého človeka. Empatická komunikácia predstavuje počúvanie bez posudzovania, vyjadrovanie súcitu a empatie k emóciám, ktoré druhá osoba prežíva. Týmto spôsobom sa vytvára dôvera a pocit, že druhá osoba je pochopená a prijatá.
    • Neodsudzovanie: Empatia si vyžaduje otvorenosť a schopnosť neposudzovať alebo neodsudzovať emócie alebo pocity iných ľudí. Empatickí ľudia dokážu prijať emócie druhého človeka bez toho, aby sa snažili zmeniť jeho názor alebo hodnotenie. To umožňuje druhej osobe cítiť sa slobodnejšie a bezpečnejšie pri vyjadrovaní svojich pocitov.
    • Rozpoznávanie emócií druhej osoby: Táto vlastnosť sa týka schopnosti rozpoznať a identifikovať emócie, ktoré prežíva druhá osoba. Empatické osoby sú citlivé na verbálne a neverbálne signály, ktoré naznačujú emócie iných ľudí. Toto rozpoznávanie je kľúčové pre pochopenie toho, ako sa druhá osoba cíti a pre prejavenie súcitu a podpory.

     

    Rovnaká spoločnosť zároveň opisuje spektrum empatie, ktoré vníma nasledovne:

     

    • Ľútosť: Ľútosť je pocit smútku alebo trápenia spôsobený utrpením alebo nešťastím iných. Je to trochu vzdialená emócia, často spojená s pocitom nadradenosti alebo povýšenosti. Ľútosť nie je nevyhnutne užitočná emócia, pretože môže v príjemcovi vyvolať pocit menejcennosti.
    • Sympatia: Sympatia je schopnosť pochopiť a zdieľať pocity druhého človeka. Je prejavom väčšieho zapojenia ako ľútosť a zahŕňa skutočný záujem o blaho druhých. Sympatia je cennou emocionálnou reakciou, pretože podporuje porozumenie a podporu.
    • Empatia: Empatia je ešte o krok ďalej ako sympatia, pretože zahŕňa pocity druhých, akoby boli vaše vlastné. Empatia je mocným nástrojom pri nadväzovaní hlbokých vzťahov, pretože nám umožňuje skutočne sa vcítiť do kože druhého človeka a ponúknuť mu skutočné pochopenie.
    • Súcit: Súcit spája empatiu s túžbou zmierniť utrpenie druhých. Je to aktívna reakcia, ktorá nás núti konať a poskytovať podporu. Súcit je základnou vlastnosťou lídrov, pretože podporuje starostlivosť.

     

    Takí by mali byť súčasní manažéri. Mali by byť schopní pristupovať k ľuďom individuálne, vedieť rešpektovať ich preferencie, minimalizovať stres a keď ide do tuhého, mali by vedieť prejaviť empatiu.

    Pred 10 – 15 rokmi by sme túto tému medzi manažérmi sotva otvorili. Ľudia sa sťažujú na to, kam sa svet uberá, ale ja osobne mám skúsenosť, že sa stávame empatickejšími voči sebe navzájom a nevnímame to ako slabosť.

    Považujete empatiu za nevyhnutnú vlastnosť človeka, aby mohol viesť iných ľudí? Myslíte si, že sa dá rozvíjať? Z historického hľadiska nepatrí medzi všeobecne uznávané firemné hodnoty. Dnes sa však čoraz častejšie stretávam s tým, že je to naopak.

    Osobne sa domnievam, že nárast používania umelej inteligencie spôsobí, že empatia bude pre nás čoraz vzácnejšia.

     

    Autor: Martina Georgievová – senior trénerka, koučka, konzultantka pre vzdelávanie a rozvoj

     

    Poraďte si s hybridnou prácou

    Stiahnite si náš e-book plný overených tipov od expertov.
    Zlepšite svoje fungovanie v hybridnom svete.


      Súvisiace články